Allegro – prawie 20 milionów kupujących, około 100 nowych produktów co minutę i ponad 100 tys. firm aktywnie sprzedających swoje towary. Największa w Polsce platforma e-commerce ma też swoje mniejsze dziecko – Allegro Lokalnie – które klimatem przypomina OLX. Im dalej od wielkich biznesów, a bliżej do okazjonalnego handlu, tym więcej oszustów. Choć i na głównym Allegro też ich nie brakuje. Skoro trafiłeś na ten artykuł, to pewnie masz dobry powód, prawda? Zobacz, jak uniknąć oszustwa na Allegro i co zrobić, gdy Cię to spotka!
Allegro – jak kupować bezpiecznie?
Zanim przyjrzymy się najczęstszym metodom oszustw, zobaczmy, jak bezpiecznie kupować na platformie. Allegro oferuje kilka ciekawych form robienia zakupów.
“Kup teraz” oraz “Kupuję i płacę”
Tak jak w zwykłym sklepie internetowym, “Kup teraz” to po prostu szybkie zakupy.
- Znajdujesz produkt i klikasz “Kup teraz”.
- Podajesz adres.
- Wybierasz metodę płatności i sposób dostawy, a następnie potwierdzasz przyciskiem “Kupuję i płacę”.
Pomiędzy Tobą a sprzedawcą nie ma żadnej interakcji. Wszystkie kroki prowadzą najkrótszą drogą do zakupu.
Jeśli do swojego konta Allegro dodałeś kartę płatniczą, Apple Pay, Google Pay albo w ostatnim miesiącu podczas zakupów wybrałeś kod BLIK, opcję “Kupuję i płacę” zobaczysz już na etapie samej oferty.
Zakup przez licytację
Allegro to platforma aukcyjna – tutaj wszystko zaczęło się od licytacji. Obecnie sprzedawcy najczęściej organizują je jednak z możliwością szybkich zakupów. Jeśli więc w ofercie jest przycisk “Kup teraz”, nie musisz czekać do końca aukcji.
Zakup przez Allegro Pay
Jeszcze dalej od zwykłego sklepu internetowego odchodzimy, wybierając Allegro Pay. Na czym polega ta usługa? Allegro daje Ci pożyczkę, za którą możesz kupować produkty wystawione na platformie.
- Na stronie lub w aplikacji wypełnij wniosek (Allegro może Cię poprosić o zalogowanie się do bankowości internetowej, żeby potwierdzić Twoje dane).
- Podobnie jak bank, Allegro przyznaje Ci kwotę od 500 do 4200 zł.
- Zamawiasz produkt i sprawdzasz, czy jest zgodny z opisem.
- Płacisz za niego w ciągu 30 dni.
- Informacje o zbliżających się spłatach otrzymujesz SMS-em.
Allegro Lokalnie – jak kupować bezpiecznie?
Pod względem wachlarza płatności obie odsłony Allegro są podobne – nie ma tylko Allegro Pay. W tym miejscu wspomnę jeszcze o Allegro Protect, bo – mimo że działa na obu wersjach platformy – na Allegro Lokalnie przydaje się trochę częściej.
Allegro Protect – ochrona kupujących
To program, który zabezpiecza kupującego “w problematycznych sytuacjach” (jak zaznacza sam portal). Oto kilka z nich:
- towar okazał się być zniszczony albo niezgodny z opisem;
- produkt nie dotarł;
- anulowałeś zamówienie albo odesłałeś produkt z powrotem, ale sprzedawca nie zwrócił pieniędzy.
Jeśli Allegro rozpatrzy Twój wniosek pozytywnie, wypłaci Ci środki w ciągu 48 godzin.
Allegro i Allegro Lokalnie – jak sprzedawać bezpiecznie?
Wszystko sprowadza się do tego, żeby cała płatność przebiegła pod czujnym okiem platformy – nie poza nią, nie telefonicznie, nie mailowo. Opcję “kup teraz” z łatwością dodasz do swojego ogłoszenia zarówno na Allegro, jak i Allegro Lokalnie.
Możesz to zrobić od razu – w czasie pisania oferty – albo dodać ją do już opublikowanego ogłoszenia. W tym drugim wariancie przejdź do zakładki “Moje aktywne ogłoszenia” na Twoim koncie i wybierz to, które Cię interesuje.
Oszustwa na Allegro
Nie tylko na samej platformie mają miejsce oszustwa, ale też z wykorzystaniem jej wizerunku – gdy przestępcy rozsyłają fałszywe wiadomości do kogo popadnie. Oto metody, z których oszuści korzystają najczęściej.
Oszustwo z Allegro w tle
Akcja phishingowa na szeroką skalę – od tego zaczniemy. Phishing to wyłudzanie poufnych danych, podszywając się pod jakąś firmę lub instytucję.
Allegro – autoryzacja danych
W ostatnim czasie oszuści zaczęli masowo wysyłać e-maile, jako Allegro lub Allegro Lokalnie. W wiadomościach pojawia się ostrzeżenie, że nasze konto może zostać zablokowane. Rzekomy powód? Zbyt duża ilość logowań do aplikacji mobilnej wymaga autoryzacji danych użytkownika. Oczywiście wszystkie te informacje trafią do złodziei.
Allegro – fałszywe reklamy w mediach społecznościowych
Jeśli widziałeś ostatnio reklamę zamieszczoną przez profil Allegro_Group, namawiającą do rejestracji i inwestowania w spółkę – nie klikaj w nią. Linkuje ona do niebezpiecznych stron. Ich zadaniem jest kradzież danych, które wpiszesz w formularzu.
Allegro – oszustwo z wykorzystaniem Vinted
To jedna z najbardziej wyrafinowanych form oszukiwania na Allegro, bo dotyka nie tylko sprzedawcę na Allegro, ale też drugą ofiarę – kupującego na Vinted czy OLX.
- Oszust wystawia ogłoszenie na Vinted i szuka produktu w podobnej cenie na Allegro.
- Kupuje towar na Allegro. W opcjach zapłaty wybiera przelew tradycyjny i podaje rzeczywisty adres Paczkomatu.
- Allegro tworzy indywidualny numer rachunku technicznego PayU dla tej płatności połączony ze sklepem na Allegro.
- Manipulant kopiuje numer i przesyła swojej ofierze (kupującemu) na Vinted.
- Ofiara opłaca zamówienie, a PayU księguje przelew na koncie technicznym firmy z Allegro.
- Przestępca odbiera swoje zamówienie z Paczkomatu, a kupujący naciska na wysłanie towaru – za który zapłacił na Vinted – albo zwrot pieniędzy.
- Kontakt z oszustem urywa się.
- Ofiara z Vinted zgłasza sprawę na policję i podaje numer konta technicznego na PayU.
- System PayU przekazuje policji, że sprzedawcą była firma działająca na Allegro – tak wynika z numeru konta.
- Firma ta zostaje oskarżona o oszustwo – to pierwsza ofiara całej akcji. Druga ofiara to kupujący na Vinted, który ostatecznie nie otrzymuje swojego zamówienia.
Przekręt jest możliwy, bo ani tytuł przelewu, ani kwota transakcji nie są weryfikowane – tak przez PayU, jak i przez Allegro.
Oszustwa na Allegro Lokalnie
Podobnie, jak w przypadku głównego Allegro, oszuści podszywają się również pod Allegro Lokalnie i wysyłają maile, które mają na celu wyłudzenie danych. Baza adresów e-mail, która wpadła w ich ręce, niekoniecznie pokrywa się z użytkownikami serwisu, dlatego wiadomości są rozsyłane na chybił trafił.
Takie e-maile zwykle dotyczą rzekomego błędu w rozliczeniach i dają użytkownikowi 12 godzin na aktualizację jego danych. “Aktualizacja” ma miejsce na stronie, która podszywa się pod Allegro Lokalnie.
Allegro Lokalnie – prośba o numer telefonu, gdy jesteś kupującym
Również w akcjach skierowanych bezpośrednio do użytkowników, oszuści budują zaufanie, podszywając się pod Allegro Lokalnie.
- Znajdujesz ciekawą ofertę (zwykle jest wyjątkowo atrakcyjna – bo nieprawdziwa).
- Sprzedawca oznajmia, że nie potrafi dodać do ogłoszenia przycisku “Kup teraz”, dlatego prosi o Twój numer telefonu.
- Uprzedza, że za moment Allegro wyśle Ci SMS-a (tak naprawdę platforma nigdy tego nie robi).
- Rzeczywiście dostajesz taką wiadomość od “Allegro”. Jest w niej link.
- Po kliknięciu widzisz sfałszowany serwis Allegro Lokalnie i opcję “Kup teraz”.
- Strona prosi Cię o uzupełnienie swoich danych, adresu, lokalizacji i wybranie banku, w którym masz konto, a na końcu: o wpisanie danych karty płatniczej.
- W ten sposób oszust zdobywa wszystkie informacje, których potrzebuje.
Zdarza się, że zamiast adresu e-mail oszuści proszą o numer telefonu. Reszta metody przebiega tak samo.
Allegro Lokalnie – oszustwo na BLIK
Jak działa ta metoda, kiedy jesteś kupującym? Ma ona kilka wariantów. Przyjrzyjmy się jednemu z nich.
- Sprzedawca oznajmia, że jest za granicą i zamiast przelewu, który rzekomo byłby drogi, prosi o płatność kodem BLIK.
- Kupujący generuje więc kod BLIK na swoim koncie bankowym i przesyła go przestępcy.
- Ten ma już konto w alternatywnym portfelu elektronicznym (np. Skrill.com) i doładowuje je kodami przesłanymi przez ofiarę.
- Oszust od razu wprowadza środki w ruch – kupuje kryptowalutę albo wypłaca z bankomatu – nie sposób cofnąć przelewu BLIK.
Metoda jest skuteczna, bo BLIK to płatność błyskawiczna – na koncie przestępcy pieniądze pojawiają się niemal natychmiast. Ofiara ma bardzo mało czasu na reakcję – zadzwonienie do banku i zablokowanie transakcji.
Allegro Lokalnie – prośba o e-mail, gdy jesteś sprzedawcą
To metoda, w której oszust buduje swoją wiarygodność, zasłaniając się procedurami Allegro, mimo że w rzeczywistości serwis nie wymaga takich kroków.
- Publikujesz ofertę.
- Zgłasza się kupujący. Twierdzi, że “ma problem” i że Allegro potrzebuje adresu e-mail sprzedającego, aby sfinalizować transakcję. To oczywiście nieprawda, choć oszust próbuje przekonać Cię podrobionym zrzutem ekranu.
- Chwilę później otrzymujesz kolejnego screena. Tym razem z informacją, że płatność się udała, i że Allegro wysłało Ci e-maila.
- Na Twojej skrzynce mailowej faktycznie czeka na Ciebie wiadomość od “Allegro”. Prowadzi Cię ona do wpisania Twoich danych karty płatniczej na phishingowej stronie z ogłoszeniem.
Allegro Lokalnie – kupuję z odbiorem osobistym
Odbiór osobisty to korzenie Allegro Lokalnie – od samego początku serwis skupiał się na bezpośrednim kontakcie kupującego ze sprzedającym. Ta droga jest jednak dość łatwa dla oszustów. Wystarczy, że nieuczciwy sprzedawca poprosi Cię o wpłatę zaliczki, a czasem nawet całej kwoty na konto – co ważne – z pominięciem Allegro. Mając środki, oszust po prostu nie wyśle towaru, który być może, nigdy nie istniał.
Allegro – jak nie dać się oszukać?
Oto kilka przesłanek, które powinny zapalić Ci czerwoną lampkę, kiedy jesteś sprzedawcą, a kupujący:
- przesyła potwierdzenie przelewu i naciska na jak najszybsze wysłanie produktu;
- przenosi rozmowę poza Allegro;
- wysyła formularz, który musisz uzupełnić danymi karty płatniczej albo zalogować się do bankowości internetowej;
- pisze łamaną polszczyzną.
Jak zgłosić oszustwo na Allegro?
Masz dwie możliwości – formularz na portalu albo policja.
Każda oferta zawiera przycisk “Zgłoś naruszenie zasad”, który znajduje się na dole strony. Po kliknięciu zostaniesz przeniesiony do formularza. Wypełnij go i wyślij, a administratorzy Allegro rozpatrzą Twoją sprawę.
Drugą opcją jest zgłoszenie sprawy bezpośrednio na policji. Skompletuj jak najwięcej informacji o naruszeniu prawa i przekaż je organom ścigania. Allegro również udostępni im wszystkie dane. Zazwyczaj w ciągu 6 tygodni zostaniesz powiadomiony o tym, czy służby rozpoczną postępowanie.
Allegro – jak odzyskać pieniądze?
Jeśli oszustom się powiodło i zostałeś okradziony – z poufnych danych lub pieniędzy – zgłoś to w swoim banku. Zastrzeż kartę, zmień dane logowania do bankowości internetowej.
Zgłoś sprawę na policji. Tam będą potrzebne wszystkie dokumenty: korespondencja z oszustem, potwierdzenie przelewu.
Złóż reklamację w swoim banku. Banki zazwyczaj odmawiają pozytywnego rozpatrzenia takich spraw, ale prawo jest po stronie poszkodowanego. Na osi czasu między użytkownikiem a zwrotem pieniędzy stoi wtedy rozprawa sądowa.
Symulator Bezpiecznych Zakupów UOKiK
Prawie 30 000 ataków phishingowych zanotował w 2022 CERT Polska – pierwszy w naszym kraju zespół reagowania na incydenty w Internecie. W połowie marca Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów razem z Fundacją ProPublika stworzył narzędzie, które ma edukować wszystkich robiących zakupy w sieci.
Symulator Bezpiecznych Zakupów znajdziesz pod adresem konsument.edu.pl. Nawet jeśli czujesz się pewnie na Allegro i na Allegro Lokalnie, warto przetestować swoją czujność w warunkach laboratoryjnych. Prędzej czy później pewnie przyda się w rzeczywistości.
Oszustwa na Allegro i Allegro Lokalnie – FAQ
Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania!
Jak działają oszuści na Allegro?
Na Allegro najczęściej wykorzystywany jest phishing – wyłudzanie danych karty płatniczej lub loginu i hasła do bankowości internetowej za pomocą fikcyjnej strony Allegro. Zwykle taka strona jest wysyłana SMS-em lub e-mailem.
Czy Allegro zwraca pieniądze?
Allegro Protect to program, który pomaga odzyskać pieniądze, jeśli produkt do Ciebie nie dotarł, został uszkodzony lub był niezgodny z opisem sprzedawcy. Musisz jednak spełnić określone warunki. Znajdziesz je na stronie Allegro.
Dlaczego nie podawać maila na Allegro?
Sprzedający nie potrzebuje ani Twojego adresu e-mail, ani numeru telefonu, żeby zrealizować transakcję. Jeśli Cię do tego namawia, to może nie zna zasad platformy, a może – najprawdopodobniej – próbuje przenieść Waszą rozmowę poza platformę i wyłudzić Twoje wrażliwe dane.
Co jeśli sprzedawca nie wyśle paczki na Allegro Lokalnie?
Jeśli przez 2-3 dni robocze od Twojej wpłaty, sprzedawca nie wyśle towaru, możesz rozpocząć z nim tzw. Dyskusję. To opcja rozmowy w ramach samego Allegro. Jeżeli w ciągu doby nie otrzymasz odpowiedzi, możesz poprosić administrację serwisu, żeby interweniowała.
Zostaw odpowiedź