Czy przejazdy na aplikację są bezpieczne? Zachowanie w sytuacji zagrożenia

Starszy kierowca taksówki. Po prawej stronie loga najbardziej znanych aplikacji przewozowych Bolt, Uber i Free Now.

Jak wrócić do domu z nocnej imprezy, dostać się szybko na dworzec lub lotnisko? Te pytania z pewnością zadał sobie kiedyś każdy. Najczęściej z rozwiązaniem tego typu problemów przychodzą taksówki lub przewoźnicy Bolt, Uber czy Free Now. Jednakże czy przejazdy poprzez aplikację są bezpieczne? W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, co zrobić w sytuacji zagrożenia.

Wady oraz zagrożenia wczesnych dni Ubera i Bolta

Taksówki zamawiane przez aplikacje stały się jedną z popularniejszych form transportu. W odróżnieniu od tradycyjnej taryfy, Uber, Bolt i Free Now przyciągają niezwykle atrakcyjnymi cenami, łatwą dostępnością oraz tym, że są elastyczne. Mają jednak swoją ciemną stronę.

Gdy te firmy przewozowe wchodziły na rynek, nie obowiązywały ich te same zasady, co tradycyjnych taksówkarzy. Doprowadziło to do poważnych zaniechań. Popularni uberowcy nie byli weryfikowani, pojazdy jeździły nieoznakowane i nikt nie sprawował nad tym żadnej kontroli. To prosta droga do społecznej katastrofy, której ofiarami padały głównie kobiety.

Okazało się, że aplikacja transportowa jest prostym narzędziem do napaści na tle seksualnym. Służby zaczęły otrzymywać coraz więcej zgłoszeń informujących o gwałtach lub aktach molestowania popełnianych przez kierowców.

Wzmocnienie kontroli i bezpieczeństwa

Chociaż do tak okropnych zdarzeń dochodzi również obecnie, sytuacja jest zdecydowanie lepsza. Ochrona pasażerów stała się priorytetem dla usługodawców, takich jak np. Uber. Zwiększono również odgórne przepisy bezpieczeństwa, wprowadzając proces weryfikacji kierowców.

Aby świadczyć usługi przewozów na aplikację należy skończyć 18 lat, mieć prawo jazdy przez minimum rok oraz przedstawić zaświadczenie o niekaralności. Co więcej, wymogiem jest polski lub inny europejski dokument tożsamości. Kandydaci przechodzą również badania lekarskie oraz testy psychologiczne. Ostatni etap to weryfikacja tożsamości kierowcy w siedzibie firmy.

Wprowadzenie takich restrykcji pozwoliło zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów. Jednakże nie rozwiązało to problemu w całości.

Innowacje zwiększające bezpieczeństwo pasażerów

Kobieta w taksówce patrzy się w telefon. Na mniejszej ilustracji ekran smartfona, na którym widoczna jest lokalizacja na mapie.

Weryfikacje kierowców podczas rekrutacji to nie jedyne rozwiązanie, jakie wdrożono, aby zapewnić klientom spokojne podróże. Każda z platform do zamawiania przejazdów wprowadziła nowe funkcje poprawiające ochronę pasażerów.

Udostępnianie przejazdu

Pierwszą z nich jest udostępnianie lokalizacji przejazdu w czasie rzeczywistym. Zarówno w Uberze, jak i w Bolcie, pasażer może podzielić się szczegółami swojej podróży, takimi jak numer rejestracyjny pojazdu oraz aktualne położenie, z bliskimi lub przyjaciółmi. Dzięki temu osoby zaufane mogą na bieżąco monitorować trasę przejazdu, co dodatkowo zwiększa poczucie bezpieczeństwa.

Ride Check

Uber wprowadził również funkcję Ride Check, który automatycznie wykrywa dłuższe, niespodziewane przestoje podczas przejazdu. System ten może samodzielnie skontaktować się z pasażerem, aby potwierdzić, że przerwa jest planowana. Jeśli odpowiedź jest negatywna lub nie przychodzi, aplikacja oferuje opcje takie jak bezpośrednie połączenie ze służbami ratunkowymi czy kontakt z działem wsparcia.

Funkcje nagrywania

Uber i Bolt wprowadziły też możliwość nagrywania dźwięku lub obrazu podczas przejazdu. W Uberze, kamerki samochodowe zintegrowane z aplikacją służą głównie bezpieczeństwu kierowcy, ale również dodają warstwę ochrony pasażerom.

W Bolcie funkcja nagrywania dźwięku jest dostępna tylko podczas przejazdu i kontroluje ją pasażer. Materiał może być dostępny wyłącznie dla wybranych osób z zespołu wsparcia Bolt, w przypadku zgłoszenia incydentu.

Weryfikacje tożsamości

Dodatkowo obie platformy mają wdrożone systemy weryfikacji, które wymagają od kierowców robienia selfie przed rozpoczęciem pracy. Porównuje się je z profilowym zdjęciem, aby potwierdzić tożsamość osoby prowadzącej pojazd.

Uber wprowadził też weryfikację przejazdu kodem pin, gdzie zarówno kierowca, jak i pasażer muszą potwierdzić swój przejazd odpowiednim kodem wyświetlanym w aplikacji. Ta opcja nie jest jednak niczym obowiązkowym i aby z niej skorzystać potrzebne są dodatkowe ustawienia.

Oceny i komentarze

Kolejną istotną funkcją jest system ocen oraz komentarzy. Po zakończeniu każdego przejazdu pasażerowie mogą opisać swoje doświadczenie i zostawić komentarz, co jest później monitorowane przez firmy. Kierowcy z niskimi ocenami lub negatywnymi komentarzami są poddawani dodatkowej weryfikacji, a to może skutkować nawet usunięciem z platformy.

Telefon alarmowy

W przypadku nagłej potrzeby obie platformy mają wdrożone połączenia alarmowe. W Uberze pasażerowie mogą użyć tej funkcji do bezpośredniego wysyłania danych lokalizacyjnych oraz innych istotnych informacji do odpowiednich służb przez system SMS 112. Bolt oferuje podobne rozwiązania poprzez swoją zakładkę wsparcie.

Podsumowanie – bezpieczeństwo w Uberze i Bolcie

Pomimo początkowych wyzwań związanych z bezpieczeństwem, obie platformy – Uber oraz Bolt – znacząco zwiększyły środki ochrony swoich pasażerów i kierowców. Dzięki wdrożonym funkcjom, przejazdy stały się bezpieczniejsze, a każdy pasażer ma do dyspozycji szereg narzędzi, które mogą pomóc w przypadku nieoczekiwanych sytuacji lub zagrożeń. Pamiętaj o nich przed rozpoczęciem każdej podróży!

Alicja Droździok
Jako studentka dziennikarstwa, uwielbiam pisać. W wolnym czasie zajmuję się personalizacją ubrań, które maluję oraz amatorsko udzielam się teatralnie. Niemniej ważną częścią mojego życia jest sport, który uprawiam, jak i śledzę.
error: Treści są zabezpieczone!