Nie daj się okraść! Oszustwo na blik, policjanta, zdalny pulpit

Wyłudzacze pieniędzy mają coraz bardziej zaawansowane techniki. Ich działania przypominają czynności przeprowadzane przez specjalistów – pomoc eksperta banku, polecenia stróża prawa lub nawet wiadomość z prośbą o pożyczkę bliskiej osoby. Zobacz, jak rozpoznawać oszustów i nie dać się okraść.

Rodzaje oszustw

Infografika oszustwo na blik policjanta i telefon

Wraz z rozwojem technologii, oszuści zyskują coraz więcej okazji do wyłudzenia pieniędzy. Włamanie na konto ofiary jest proste, a bazy skradzionych danych dostępne są na przykład w darknecie.

Zobacz, na co musisz uważać. Poznaj najczęstsze sposoby na oszustwa.

Oszustwo na olx

Mimo że Allegro i OLX są platformami z programem ochrony kupujących i sprzedających, niektórzy oszuści wciąż zyskują na fałszywych ogłoszeniach sprzedaży lub kupna.

W sieci pojawia się coraz więcej doniesień o nieprawdziwych wiadomościach z chęcią zakupu. Zawierają one zwykle szkodliwy link z podrobioną stroną płatności OLX, po kliknięciu której, ofiara zostaje przeniesiona na stronę do podania danych – numeru karty, stanu konta itp. W ten sposób oddaje oszustowi wszystkie ważne dane na tacy, a ten uzyskuje pełny dostęp do konta ofiary.

Drugim wariantem oszustwa na OLX jest rzekoma propozycja wysyłki kurierskiej. W tym przypadku oszust wychodzi z inicjatywa wysłania własnego kuriera po paczkę. Ofiara zostaje wtedy poproszona o podanie danych dostawy i numeru karty, na którą “kupujący” ma przesłać pieniądze. Tu również sprzedający, zamiast zarobić, traci swoje pieniądze.

Oszustwo na wnuczka/policjanta

Mimo że o oszustwach na wnuczka jest coraz głośniej, kolejni seniorzy dają się nabrać. Jak to przebiega?

Ofiarami padają starsze osoby, zwykle łatwowierne, ufne i oddane najbliższym. Oszuści najczęściej wybierają z książki telefonicznej imiona często występują u osób starszych. Dzwonią do niej i kierują rozmową tak, aby ofiara była przekonana, że rozmawia z bliską osobą. Oszuści manipulują rozmową, mówiąc na przykład “Jak to babciu, nie wiesz, kto dzwoni? To ja!”, na co ofiara podaje imię, które przychodzi jej do głowy, np. “To Ty, Paweł, wnuczku?”. Oszust potwierdza i w ten sposób zyskuje zaufanie ofiary.

Kiedy starsza osoba jest nieufna, oszust stosuje szantaż emocjonalny – błaga, płacze i próbuje wzbudzić w niej poczucie obowiązku. Często informuje o tragicznym zdarzeniu – . wypadku, ciężkiej chorobie lub koniecznej spłacie w banku i prosi o jak najszybszą pożyczkę.

Wyznacza “zaufaną” osobę, której ofiara ma przekazać pieniądze, argumentując, że w tym momencie nie może sama wyjść z domu. Zwykle rzekomy znajomy raz jeszcze przekazuje “wnuczka” do telefonu, a ten dziękuje babci w jego obecności.

Oszukany człowiek, myśląc, że postępuje właściwie, oddaje oszczędności swojego życia obcej osobie.

Telefon lezy na stole wiadomosc

Nowoczesne telefony to skarb dla złodziei. Kilka kliknięć wystarczy, aby uzyskać dostęp do najważniejszych informacji – numeru konta, numeru pesel. Ponadto przez telefon łatwo jest manipulować – każdy może przedstawić się jako prezes banku, policjant lub konsultant firmy ubezpieczeniowej.

Tego typu oszuści namawiają ofiary do jak najszybszego przelania pieniędzy lub podpatrują wpisywane przez nich dane (np. do konta bankowego).

W dobie koronawirusa, kiedy coraz więcej spraw załatwia się zdalnie, prym wiodą oszustwa na zdalny pulpit. Oszuści wykorzystują legalna oprogramowanie do udostępniania ekranu smartphone’a lub komputera innym i w ten sposób otrzymują pełną widoczność danych wpisywanych przez ofiarę. Często telefon od fałszywego przedstawiciela banku kończy się wyczyszczeniem konta nieświadomej osoby.

Oszustwo na BLIK

Zlodziej proboje okrasc przez internet

Na skutek ataku hakerskiego lub nielegalnego zdobycia danych, oszust kontaktuje się z konta Twojego znajomego i prosi o drobny przelew BLIKiem. Podaje swój numer, a ty tracisz pieniądze.

Innymi wariantami oszustwa na BLIKa są też:

  • fałszywe wiadomości o konieczności uregulowania płatności, np. od firmy energetycznej,
  • telefon od “pracownika banku” z prośbą o podanie numeru BLIK, aby zweryfikować ostatnią płatność,
  • zapłata BLIKiem za towar.

Jak zapobiegać oszustwom? Nie daj się okraść!

Telefon i gotowka w rece

Jak zapobiegać oszustwom? Przede wszystkim czytać jak najświeższe informacje i uświadamiać swoich bliskich. Częstotliwość demaskowania oszustów nie powstrzymuje ich. Po prostu stają się oni jeszcze bardziej kreatywni. Rozwój techniki im to umożliwia.

Będąc świadomym, jesteś zawsze o krok dalej przed oszustami.

Jak nie paść ofiarą oszustwa? Zasady

  1. Korzystaj ze sprawdzonych źródeł informacji.
  2. Nie klikaj w podejrzane linki wysyłane SMS lub e-mail. Masz wątpliwości? Zapytaj zorientowaną osobę, np. młodszego kuzyna.
  3. Nie ufaj obcym – nawet tym, którzy przedstawiają się jako pracownicy służb – legitymuj.
  4. Nie podawaj nigdzie i nikomu swoich danych do logowania.
  5. Nie ściągaj programów.
  6. Jeśli zostaniesz poproszony o pożyczkę, potwierdź prośbę telefonicznie.
  7. Uważaj na próby kontaktu poza oficjalnym komunikatorem, np. poprzez WhatsApp zamiast oficjalnych wiadomości OLX.
  8. Poznaj dokładnie zasady płatności danej strony. Nie zgadzaj się na inne formy płatności, zwłaszcza proponowane przez kupującego.
  9. Nie pozwól, aby Twoje dane logowania zostały wykradzione – stosuj dwuetapowe uwierzytelnienie danych i nietypowe hasła

Cyberprzestepczosc w polsce infografika

error: Treści są zabezpieczone!