„KALIBRACJA” – MAGICZNY TERMIN

Z terminem „alkomat” jesteśmy oswojeni. Prawie każdy z nas był kontrolowany tym urządzeniem przez policję, najczęściej drogową. Spore grono osób posiada własne alkomaty na prywatny użytek, najczęściej w celu sprawdzenia, czy można usiąść za kółko. Alkomaty posiadają także przedsiębiorcy, aby sprawdzać trzeźwość swoich pracowników. Z kolei termin „kalibracja” alkomatu nie jest już tak oczywisty. Dlaczego? Dlatego, że trzeba posiadać podstawową wiedzę na temat jego budowy. Jest po prostu tak, że wiemy jak używać alkomatu, lecz nie zawsze wiemy, jak on działa. Kalibracja alkomatu jest ściśle związana z jego konstrukcją.

JAK ZBUDOWANY JEST ALKOMAT?

Składa się on z trzech głównych elementów:

1. układu mechanicznej obróbki powietrza – to poprzez niego wydychane powietrze przedostaje się dalej – do „serca alkomatu”.
2. Sensora – to on jest „sercem”, gdyż tam trafia wydychane powietrze przetransportowane przez wspomniany układ. Jest specjalnie zaprojektowany przez producenta. W alkomatach stosuje się różne rodzaje sensorów: półprzewodnikowe, elektrochemiczne oraz spektrofotometryczne.
3. Układu elektronicznego (oprogramowania) – jest ono odpowiedzialne za interpretację przesłanych z sensora impulsów, to oprogramowanie oblicza zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu. Zawartość jest widoczna na wyświetlaczu alkomatu.

Widać zatem wyraźnie, że każdy profesjonalny alkomat to całkiem skomplikowane urządzenie, będące połączeniem obróbki powietrza, czujnika (sensora) oraz układu elektronicznego.

CO TO JEST KALIBRACJA ALKOMATU?

Wiemy już, jak zbudowany jest alkomat. Dopiero teraz można jasno wytłumaczyć, czym jest kalibracja alkomatu. Kalibracja dotyczy związku pomiędzy dwiema częściami alkomatu: sensora oraz oprogramowania. Kalibracja to proces regulowania sensora zgodnie z oprogramowaniem. Inaczej mówiąc, to zestrajanie oprogramowania z sensorem alkomatu. Bez takiego zabiegu alkomat nie będzie nam podawał prawdziwej ilości alkoholu w wydychanym przez nas powietrzu. Dla kierujących pojazdami skutki mogą być tragiczne, jeśli zaufają oni błędnemu wynikowi. Dlatego kalibracja alkomatu to obowiązek.

DLACZEGO TRZEBA KALIBROWAĆ ALKOMAT?

Alkomat to wbrew pozorom urządzenie delikatne i w związku z tym potrzebuje być od czasu do czasu serwisowane. Tak jak nasz serce ulega osłabieniu i deregulacji, tak samo jest z „sercem alkomatu” – sensorem. Sensor po prostu się zużywa. Częste, a także nieodpowiednie jego używanie, w oczywisty sposób prowadzi do rozstrojenia czujnika. W efekcie alkomat nas oszukuje. Ale pamiętajmy, że to nie urządzenie jest temu winne, ale my sami, jeśli nie zadbamy o jego zdrowie.

JAK CZĘSTO KALIBROWAĆ ALKOMAT?

Częstotliwość kalibracji zależy od:

1. rodzaju sensora
2. częstotliwości jego używania (ilości przeprowadzanych prób)
3. warunków przechowywania

W alkomatach mamy do czynienia z trzema rodzajami sensorów:

1. półprzewodnikowym – najczęściej stosowane. Najtańszy alkomat z takim sensorem może rozkalibrować się już po kilkudziesięciu pomiarach, nieco droższe po ok. 300. Niezależnie jednak od liczby wykonanych testów, taki alkomat należy kalibrować co 6 miesięcy.
2. Elektrochemicznym – zaleca się kalibrację co 6-12 miesięcy lub co 300-500 pomiarów.
3. Spektrofotometrycznym – to alkomaty profesjonalne, ze względu na wysoką cenę stosowane głównie przez policję oraz inne służby. To urządzenia dowodowe, najczęściej stacjonarne. Są kalibrowane najrzadziej, mogą wykonać więcej niż 4 tysięcy pomiarów. Żywotność czujnika nie jest określona.

Co do sposobu przechowywania, to nie przechowuj alkomatu przez długi czas razem z materiałami zawierającymi alkohol (np. unikaj trzymania go w barku).

kalibracja alkomatu w serwisie

JAK NIE USZKODZIĆ ALKOMATU?

Zasada 1 – nie wykonuj pomiaru, jeśli właśnie wypiłeś kieliszek. Alkohol musi dostać się do krwiobiegu, a w chwilę po wypiciu alkohol jest jeszcze na ustach, w gardle i żołądku. Jego wysokie stężenie może doprowadzić do rozkalibrowania alkomatu (stężenie przekroczy skalę dostępną w urządzeniu). Dmuchaj w alkomat nie szybciej niż po 30 minutach od spożycia!

Zasada 2: nie pal papierosów i staraj się nie jeść przed pomiarem. Dym i obecna w nim nikotyna oraz inne substancje chemiczne, szczególnie w przypadku alkomatów z sensorem półprzewodnikowym, może spowodować mylny odczyt. Postaraj się także nie jeść na chwilę przed badaniem. Resztki pożywienia, poprzez układ mechaniczny, mogą dostać się do alkomatu i go uszkodzić. Dobrym sposobem jest wypłukanie ust, ale koniecznie wodą. Nie używaj płynu do płukania ust, gdyż część z nich zawiera alkohol, co w oczywisty sposób spowoduje błędny wynik, a może także uszkodzić alkomat.

Pamiętaj, że za wyjątkiem jednorazowych testów diagnostycznych na zawartość alkoholu, wszystkie alkomaty wymagają kalibracji.

WIRTUALNY ALKOMAT

Pomimo, że alkomaty stają się coraz bardziej popularne, to jeszcze nie wszyscy nimi dysponują. Tym, którzy dopiero zastanawiają się nad ich kupnem, a nie są pewni stanu swojej trzeźwości, radzimy wypróbować wirtualny alkomat. Po wpisaniu wymaganych informacji, pomoże określić ilość alkoholu, sugerując, czy można wsiadać za kółko, czy też nie. Mieszkający za granicą Polacy oraz ich zagraniczni przyjaciele mogą skorzystać z usług alcohol unit calculator. To nie tylko opcja na sprawdzenie swojej trzeźwości w przypadku, kiedy nie posiadamy własnego alkomatu, a posterunek policji, gdzie można skorzystać z alkomatu, jest daleko. To także całkiem niezła zabawa. Spróbujcie!

Podziel się tym
Tweet about this on Twitter Share on Reddit Share on Google+ Share on Facebook Share on LinkedIn Email this to someone