Od dawna planujesz zakup drona, ale nie wiesz, jakich uprawnień do pilotowania potrzebujesz? A może chcesz zaoszczędzić na licencji i szukasz takiego bezzałogowca, którym będziesz mógł latać legalnie bez licencji? Zatrzymaj się! Specjalista z Spy Shop rozwieje wszystkie wątpliwości i pomoże Ci w wyborze dopasowanego do Twoich potrzeb modelu.
Drony w przestrzeni powietrznej – zastosowanie
Drony są najlepszym przykładem przyspieszającego postępu technologicznego. Te bezzałogowe, zdalnie sterowane statki powietrzne (BSP) zdominowały branżę lotniczą na całym świecie, a ich widok staje się codziennością. Obecnie już znajdują zastosowanie w praktycznie każdej dziedzinie życia, choć wykorzystują zaledwie część swojego potencjału.
10 nieoczywistych zastosowań dronów:
- wykrywanie zanieczyszczeń powietrza w miastach (analiza dymu z kominów),
- mapowanie terenu i tworzenie modeli 3D,
- wykonywanie przeglądów technicznych infrastruktury, linii energetycznych, parków solarnych,
- monitorowanie, koordynowanie i wspieranie przebiegu akcji ratowniczych,
- dostarczanie szczepionek, leków, organów do przeszczepu i próbek krwi do badań laboratoryjnych,
- odkażanie dużych powierzchni,
- realizowanie usług kurierskich (dostarczanie paczek),
- kontrolowanie stanu wegetacji roślin i dozowanie nawozu,
- kontrolowanie liczebności zwierząt,
- zwiększanie zasięgu badań w kosmosie.
Długa lista zastosowań i mnogość zalet z nimi związanych, takich jak optymalizacja czasu czy kosztów pracy, przekładają się wzmożony popyt na drony. Ten wymusza na ustawodawcach wdrażanie nowych regulacji prawnych, chociażby w zakresie ochrony prywatności firm, osób prywatnych i tajnych obiektów rządkowych.
Prawo jazdy na drona, czyli licencja na latanie
Operator każdego drona, który waży więcej niż 250 g, lub jest wyposażony w kamerę, ma obowiązek zarejestrowania go w internetowym systemie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jeśli chce korzystać z niego w innych celach niż rekreacyjne czy sportowe, musi odbyć szkolenie, które podsumowuje test z wiedzy o bezpieczeństwe lotniczym, ochronie prywatności i regulacjach prawnych. Po jego zdaniu, operator otrzymuje świadectwo kwalifikacji UAVO – licencję na drona, czyli bezterminowe uprawnienie do wykorzystywania bezzałogowców w celach zarobkowych.
Licencja na drona w kilku krokach – instrukcja
- Wejdź na stronę: drony.ulc.gov.pl. Zarejestruj się (podaj swoje imię, nazwisko, adres zamieszkania lub siedziby firmy, numer telefonu, adres e-mail).
- Wygeneruj indywidualny numer identyfikacyjny operatora (rozpoczyna się od skrótu POL + ciąg liter i cyfr).
- Oznacz nim urządzenie w widoczny, czytelny sposób. Jeśli dodatkowo chcesz wykorzystywać drona w celach komercyjnych, to potrzebujesz “prawa jazdy na drona”. Aby je zdobyć:
- Ukończ szkolenie lotnicze w dedykowanym ośrodku.
- Zdaj część teoretyczną i praktyczną egzaminu państwowego.
- Uzyskaj certyfikat UAVO - świadectwo kwalifikacji operatora drona.
Uprawnienia do latania dronem – prawo dronowe w UE
Zasady latania bezzałogowymi statkami powietrznymi reguluje Prawo Lotnicze, które w tej kwestii jest jednolite dla wszystkich krajów Unii Europejskiej. Odnosi się do wszystkich zastosowań: zarówno w celach sportowych, rekreacyjnych jak i profesjonalnych. Wyodrębnia 3 kategorie lotów, w oparciu o stopień ich ryzyka, a każda z nich dzieli się na podkategorie, w których dodatkowo wyróżnione są klasy dronów.
- Kategoria otwarta – najniższy stopień ryzyka, loty dronami do 25 kg, w zasięgu wzroku pilota (VLOS – ang. Visual Line of Sight), do wysokości 120 m.
- Kategoria szczególna – średni stopień ryzyka, wymagana zgoda lub zgłoszenie lotu do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w celu weryfikacji go, planowanie trasy także poza zasięgiem wzroku (BVLOS = ang. Beyond Visual Line of Sight).
- Kategoria certyfikowana – wysoki stopień ryzyka (porównywany do lotnictwa załogowego), certyfikowany sprzęt i wyszkolony personel, wymagane uzyskanie pozwolenia na lot.
Przeczytaj także: Zagłuszacze dronów – jak zagłuszyć drona?
Latanie dronem bez licencji
Dron, który jest zabawką lub waży mniej niż 250 g i nie jest wyposażony w kamerę (ewentualnie inny rejestrator danych), nie podlega regulacjom prawnym. Latanie nim nie wymaga specjalnych zezwoleń, badań lekarskich czy ubezpieczenia OC, ani nie jest też obarczone ograniczeniem wiekowym, jeśli ma charakter rekreacyjny oraz odbywa się w zasięgu wzroku, z dala od ludzi, pojazdów i budynków.
Jeżeli jednak dron waży ponad 250 g lub ma kamerę, to latanie nim bez pozwolenia może skończyć się dotkliwą grzywną od 350 do 15 000 złotych, a nawet karą ograniczenia/pozbawienia wolności.
DJI Mini 2 – kieszonkowy gadżet dla podróżników
Nie potrzebujesz licencji na drona, by uchwycić najlepsze wspomnienia z nowej perspektywy. Waży tyle, co średnie jabłko (249 g), nagrywa w jakości 4K i wzlatuje na wysokość 4000 m – DJI Mini 2 Fly More Combo po prostu imponuje wydajnością. W zależności od Twoich potrzeb, nagrywa panoramę szerokokątną, 180° oraz sferyczną. Jest odporny na zakłócenia i podmuchy wiatru o sile 5 stopni w skali Beauforta.
osób kupiło w ciągu ostatnich 48h!
- Mała waga (249 g) i kompaktowe rozmiary
- Możliwość lotu bez zezwoleń
Strefa zakazu lotów
Mimo uzyskania stosownych uprawnień, w wielu miejscach loty dronem są zakazane lub wymagają dodatkowego zezwolenia na przelot w danej strefie i o określonej godzinie. Aby sprawdzić, gdzie można latać, warto odwiedzić stronę internetową Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej lub pobrać aplikację DroneRadar.
Zakaz lotu, bez względu na wagę drona, obowiązuje między innymi nad:
- terenami zamkniętymi (lotniska wojskowe, budynki rządowe, poligony, magazyny amunicji, porty wojenne i inne miejsca związane z obronnością oraz bezpieczeństwem państwa),
- obiektami jądrowymi (elektrownie atomowe, reaktory badawcze),
- osobami i zgromadzeniami na wolnym powietrzu,
- w strefie EP R40 Słupsk (nad bazą w Redzikowie).
To może Cię zainteresować: Niewidzialny samolot: jak działa technologia stealth?
Licencja na drona – najważniejsze pojęcia
BSP - bezzałogowy statek powietrzny.
STS - standardowy scenariusz lotu.
ULC - Urząd Lotnictwa Cywilnego to organ, który m. in. wydaje decyzje administracyjne, nadzoruje podmioty odpowiedzialne za szkolenia pilotów, prowadzi rejestr operatorów BSP.
Świadectwo kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego (UAVO) - tzw. prawo jazdy na drona, czyli licencja uprawniająca wykonywanie lotów w innych celach niż rekreacyjne i sportowe.
Kategoria lotu - jednostka klasyfikacji w oparciu o stopień ryzyka operacji lotniczej.
VLOS - lot w zasięgu wzroku.
BVLOS - lot poza zasięgiem wzroku.
FPV - lot z widokiem z perspektywy pierwszej osoby.
INS - uprawnienia do szkolenia operatorów dronów.
Struktury przestrzeni powietrznej - strefy geograficzne, które ułatwiają, ograniczają lub wykluczają loty dronem.
Certyfikat LUC - wydawane na wniosek operatora uprawnienie do wykonywania lou na określonych warunkach i ograniczeniach, kiedy scenariusz operacji wykracza poza kategorię otwartą.
Licencja na drona – FAQ
Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania!
Ile kosztuje licencja na drona?
Koszt uzyskania licencji na drona różni się, w zależności od kategorii. Same egzaminy państwowe i certyfikat UAVO to wydatek rzędu 210 zł. Na liście wydatków należy jednak jeszcze uwzględnić badania i orzeczenie lekarskie – minimum 200 zł, a także samo szkolenie – od 1000 zł do 6000 zł (cena różni się w zależności od rodzaju).
Czy potrzebna jest licencja na drona?
Licencja na drona jest potrzebna w przypadku:
- wykonywania lotów poza zasięgiem wzroku (BVLOS),
- używania bezzałogowców ważących więcej niż 249 g lub wyposażonych w rejestrator danych (kamerę),
- lotów komercyjnych (w celu robienia zdjęć, badań, pomiarów, obserwacji).
Co grozi za latanie dronem bez licencji?
Latanie dronem bez licencji w sytuacji, gdy takowa jest wymagana, grozi karą grzywny, ograniczenia wolności lub jej pozbawienia.
Czy trzeba zgłaszać lot dronem do 250 g?
Właściciele dronów zabawkowych oraz modeli, które ważą mniej niż 250 g i nie są wyposażone w urządzenia rejestrujące, nie są obarczeni obowiązkiem rejestracji w systemie Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Co umieścić na dronie numer pilota czy operatora?
Każda osoba, która chce wykonywać loty dronem ważącym >249 g lub wyposażonym w rejestrator danych, jest zobowiązana do zarejestrowania się w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego jako operator. W ten sposób uzyska wymagany numer identyfikacyjny. Ten należy umieścić go na dronie tak, by był czytelny i widoczny podczas kontroli.
Powstało dużo firm, które oferują kursy na pilota drona, często nawet z dofinansowanie z UE, czy budżetu państwa. Gorzej mają ci, którzy kupili drony przed wejściem w życie ustawy i teraz są zmuszeni takie kursy robić, jeśli chcą legalnie latać oczywiście
Często prawo nie nadąża za technologią, ale w tym przypadku chyba sobie dobrze poradzili. Ja bym wprowadził jeszcze coś takiego jak rejestracja dronów w bazie. Jeśli ktoś wleci na lotnisko, czy bazę wojskową łatwo będzie go zidentyfikować
Instytucje państwowe sobie mogą jakieś zagłuszacze dronów, czy coś takiego kupić. Jeśli człowiek nie chce, żeby na jego posesji nikt nie latał, to co najwyżej zostaje mu wiatrówka 🙂